1.1 Nämä yleiset myynti- ja toimitusehdot pätevät kaikkeen Abenan tuotemyyntiin pois lukien osapuolten väliset kirjalliset sopimukset, joiden ehdot voivat olla ristiriidassa näiden ehtojen kanssa tai sisältää lisäyksiä. Tällaisia ristiriidassa olevia tai lisättyjä ehtoja ei voida pitää Abenan hyväksyminä, ellei Abena ole hyväksynyt niitä kirjallisesti.
1.2 Abena pidättää oikeuden muuttaa näitä yleisiä myynti- ja toimitusehtoja milloin tahansa. Abena ilmoittaa mahdollisista muutoksista asiakkaalle kolme (3) kuukautta etukäteen.
Tarjoukset, ostotilaukset ja tilausvahvistukset
2.1 Ellei toisin mainita, kaikki Abenan tekemät kirjalliset tarjoukset voi hyväksyä kolmen (3) kalenteripäivän kuluessa niiden antamispäivästä. Tarjouksen voimassaolo riippuu tuotteiden saatavuudesta.
Kaikissa asiakkaan tekemissä ostotilauksissa on ilmoitettava vähintään tilattavien tuotteiden laatu ja määrä, sovellettavat yksikköhinnat, toimitusosoite sekä haluttu toimitusajankohta. Ostotilaus ei sido Abenaa, ellei sitä ole kirjallisesti vahvistettu.
Tilaus ei sido Abenaa, ennen kuin Abena on lähettänyt tilausvahvistuksen.
Jos asiakkaan tilauksen ja Abenan tilausvahvistuksen välillä on eroavaisuuksia, pätee tilausvahvistuksen sisältö.
3.1 Abena ilmoittaa tuotteiden lopulliset hinnat tilausvahvistuksessa. Ellei toisin mainita, hinnat eivät sisällä veroja, tullimaksuja tai muita maksuja.
3.2 Tilaus on maksettava ilman pidätyksiä tai vähennyksiä 14 kalenteripäivän kuluessa toimituspäivämäärästä tai laskun päivämäärästä sen mukaan, kumpi on myöhempi.
3.3 Asiakkaan on toisinaan annettava sellaisia taloustietoja, joita Abenan on sopivaa pyytää maksuehtojen laatimiseksi tai jatkamiseksi. Abena voi täysin oman harkinnan mukaan muuttaa sovittuja maksuehtoja ilman erillistä ilmoitusta vaatimalla maksun etukäteen tai toimituksen yhteydessä, vaatimalla pankkitakauksen tai remburssin tai muilla tavoin.
Jos asiakas ei maksa laskua seitsemän (7) kalenteripäivän kuluessa laskun eräpäivästä, Abena voi väliaikaisesti keskeyttää kaikkien tilausten toimitukset tai jälkitoimitukset, kunnes maksu on suoritettu, tai peruuttaa tilausten toimitukset tai jälkitoimitukset pysyvästi toimittamalla kirjallisen ilmoituksen seitsemän (7) kalenteripäivän kuluessa maksuajan pidennyksen päättymisestä.
Abena voi laskuttaa korkoa eräpäivästä maksupäivään 1 ½ %/kk. Tätä ei lasketa mukaan mahdollisiin muihin korvauksiin, joihin Abenalla on tai saattaa olla oikeus.
Jos asiakkaan toiminta rikkoo sopimusta, erityisesti maksun viivästymisen tai maksukyvyttömyyden tapauksessa, Abena on oikeutettu ottamaan toimitetut tuotteet takaisin haltuunsa. Kun tuotteet on otettu takaisin haltuun, Abenalla on oikeus myydä tuotteet. Niistä saatavat tulot vähennetään asiakkaan veloista, kun niistä on vähennetty myyntikustannukset ja muut asiaan liittyvät kustannukset.
Jos omistuksenpidätystä ei voida suorittaa sen maan lakien mukaan, jonka alueella tuotteet sijaitsevat, omistuksenpidätystä vastaavia käytänteitä kyseisessä paikassa pidetään osapuolten keskenään sopimina. Jos kyseisen kaltaisten oikeuksien toteutumiseksi vaaditaan asiakkaan yhteistyötä, asiakas on velvollinen Abenan pyytäessä tekemään kaikki tarvittavat toimenpiteet omistuksenpidätysoikeuden toteutumiseksi.
4.1 Ellei tilausvahvistuksessa erikseen mainita, tuotteet toimitetaan Free Carrier (FCA) toimituslausekkeen mukaan niin kuin se vuoden 2010 Incotermsissä on määritetty. Vastuu tuotteiden katoamisesta tai vahingoittumisesta siirtyy sovittujen toimitusehtojen mukaisesti.
4.2 Sitovat toimituspäivämäärät on ilmoitettu tilausvahvistuksessa. Jos Abena ei pysty toimittamaan tuotteita perille neljäntoista (14) kalenteripäivän kuluessa sovitusta toimituspäivämäärästä, asiakas voi peruuttaa kyseisen ostotilauksen kokonaan tai osittain (viivästyneiden tuotteiden osalta) toimittamalla asiasta kirjallisen ilmoituksen Abenalle viiden (5) kalenteripäivän kuluessa toimitusajan pidennyksen päättymisestä. Nämä ovat asiakkaiden ainoat muutoksenhakukeinot toimituksen myöhästyessä.
Abena pidättää oikeuden suorittaa toimitus osissa.
Abena pakkaa ja merkitsee kaikki tuotteet Abenan kullekin tuotteelle määrittämien standardien mukaan, ellei muuta ole kirjallisesti sovittu.
5.1 Asiakkaan on tarkastettava tuotteet omissa tiloissaan vastaanotettuaan ne. Asiakkaan oletetaan hyväksyneen tuotteiden toimituksen, ellei Abenalle ole toimitettu kirjallista syyt erittelevää hylkäämisilmoitusta kolmen (3) työpäivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta.
Piilevän vian (vian, jota ei voitu huomata vastaanoton yhteydessä huolellisesti tarkastaessa) tapauksessa asiakkaan on tehtävä valitus 6 kuukauden kuluessa laskun päivämäärästä.
Abena oman valintansa mukaan ja omalla kustannuksellaan joko (a) korvaa tuotteet virheettömillä, (b) korjaa tuotteiden viat, tai (c) maksaa tuotteiden hinnan takaisin.
Kumpikaan osapuoli ei ole vastuussa mistään epäsuorista, erityisistä, satunnaisista tai välillisistä vahingoista eikä rangaistuskorvauksista, mukaan lukien keskeytysmaksut, liikevoiton menetys, poisto- ja/tai uudelleenasennuskulut, uudelleenhankintakustannukset, tietojen häviäminen, maineen vahingoittuminen tai asiakkaiden menettäminen. Riippumatta korvausvaatimuksen luonteesta, perustui vaatimus sitten sopimukseen, sopimusrikkomukseen, takuuseen tai muuhun, asiakkaan Abenalta saama korvaus ei voi arvoltaan ylittää vaatimusten kohteena olevien tuotteiden myyntihintaa.
Abenan vastuu kaikissa asioissa rajoittuu 10 prosenttiin Abenalle maksetusta tai maksettavasta kokonaissummasta niistä tuotteista, jotka Abena on toimittanut korvausvaatimuksen päiväystä edeltävien 12 kuukauden aikana.
Molemmat osapuolet ovat velvollisia viipymättä auttamaan toisiaan tutkimaan ja selvittämään tuotteisiin liittyviä valituksia, onnettomuuksia, vaaratilanteita, haittatapahtumia, käyttöturvallisuutta korjaavia toimenpiteitä ja tuotteiden takaisinvetoja 10 työpäivän sisällä tai nopeammin viranomaisten niin vaatiessa.
Jommankumman osapuolen saadessa huomautuksen miltä tahansa toimivaltaiselta tai sääntelevältä viranomaistaholta tämän osapuolen tulee välittömästi informoida toista osapuolta. Osapuolet päättävät tapauskohtaisesti, kumpi vastaa kyseiselle toimivaltaiselle/sääntelevälle viranomaistaholle. Silloin kun on tarkoituksenmukaista, ostaja toimittaa Abenalle näytteet kokeita varten.
Abena päättää tuote-erän takaisinvedosta, mutta ottaa huomioon kaikki ostajan neuvot. Mikäli potilaiden tai käyttäjien turvallisuus on uhattuna, tuotteet vedetään aina pois. Abena päättää tuotteen takaisinvedon luonteen ja kiireellisyyden keskusteltuaan tarvittaessa toimivaltaisen/sääntelevän viranomaisen kanssa.
Kun päätös tuote-erän takaisinvedosta on tehty, takaisinveto tapahtuu Abenan aloitteesta ja se viedään läpi Abenan laatujärjestelmän vaatimuksia noudattaen ja seuraten Euroopan komission laatimia lääkinnällisten laitteiden vaaratilanteiden ilmoittamista koskevia ohjeita tarpeen mukaan. Abena ilmoittaa ostajalle tarvittavista toimista ja ostaja auttaa kaikin kohtuullisuuden rajoissa olevin tavoin. Ostaja sitoutuu siihen, että pystyy vetämään tuotteet pois vähintään tuotenumeron tasolla.
Abenalla on velvollisuus raportoida asiaankuuluville toimivaltaisille/säänteleville viranomaisille kaikki tuotteeseen liittyvät onnettomuudet ja vaaratilanteet Euroopan komission laatimien lääkinnällisten laitteiden vaaratilanteiden ilmoittamista koskevien ohjeiden mukaisesti. Ostaja avustaa kaikin kohtuulliseksi katsottavin tavoin raportoinnissa ja sitä mahdollisesti seuraavassa tutkinnassa.
8.1 Kumpaakaan osapuolta ei pidetä vastuussa viivästyksestä tai suoritteen epäonnistumisesta, jos sen aiheuttaa osapuolen hallitsemattomissa oleva syy, kuten luonnonmullistus, sota, tulipalo, kansannousu, lakot, työsulut tai muut työkiistat, mellakat, maanjäristykset, tulvat, räjähdykset tai muut luonnonkatastrofit. Ylivoimaisen esteen kohdanneen osapuolen sitoumuksille ja oikeuksille annetaan jatkoaikaa tarpeen ja sen mukaan, kuinka paljon tällainen este toimintaa häiritsee ja viivyttää. Kun esteen vaikutus on laantunut, osapuolten sitoumukset jatkuvat. Mikäli este häiritsee osapuolen sitoumusten hoitamista yli kolmekymmentä kalenteripäivää, on kummallakin osapuolella oikeus purkaa asiaankuuluva(t) sopimu(s/kset) ilman korvausvastuuta kirjallisella ilmoituksella kolmenkymmenen kalenteripäivän varoitusajalla.
Nimet Abena, Abri, Bambo ja Delta, kaikki patentit, tekijänoikeudet ja muu Abenan omistama aineeton omaisuus, sekä Abenan luomat keksinnöt ja teokset pysyvät kaikissa tilanteissa Abenan omaisuutena.
Asiakas ei saa rekisteröidä tai olla rekisteröinyt mitään yllä mainituista tavaramerkeistä, tuotenimistä, verkkotunnuksista tai Abenan symboleista (tai niitä muistuttavia tavaramerkkejä, tuotenimiä, verkkotunnuksia tai symboleja). Kaikki asiakkaan tekemät Abenan nimen ja tuotemerkin rekisteröinnit siirretään Abenan haltuun asiakkaan kustannuksella.
Kun osapuolten välinen sopimus on purettu, asiakkaan täytyy heti lopettaa Abenan nimen ja tuotemerkin käyttäminen.
Jos toimitettu tuote loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia ja Abenalta kielletään sen käyttö, Abena oman harkintansa mukaan ja omalla kustannuksellaan joko (a) yrittää hankkia oikeuden tuotteen tuotannon ja/tai myynnin jatkamiselle, (b) korvaa tuotteet sellaisilla, jotka eivät loukkaa oikeuksia, niin kauan kuin se ei johda materiaalien laadun ja/tai suorituskyvyn heikentymiseen, (c) muokkaa tuotteista oikeuksia loukkaamattomia tai (d) hyvittää käyttämättömien tuotteiden hinnan. Edellä on esitetty Abenan kaikki vastuut immateriaalioikeuksien loukkaamistapauksessa.